Zdravé a bezpečné opalování

????Taky máte takovou radost, když po dlouhé zimě vykoukne z oblak sluníčko a jeho paprsky dopadnou na vaši pleť? Zvláště opatrní musíme být na jaře, protože kůže vůbec není opálená, takže je minimálně přirozeně chráněná a riziko, že se spálí, je velké. Když se kůže v létě opálí, její částečnou ochranu tvoří samotný kožní pigment melanin. Má ale sílu pouze jako ochranný faktor číslo dvě, tedy minimální. Čím jsme opálenější, tím pak může být faktor nižší.
 
????DOPLŇTE VITAMÍN D PŘIROZENOU CESTOU ....
Sluníčko podporuje tvorbu důležitého vitamínu D, ten v těle podporuje vstřebávání a ukládání vápníku a fosforu, prvků zásadních pro budování kostí. Jeho nedostatek má obrovský vliv na naše zdraví, vývoj zraku, zubů, svalů, dětskou křivici, imunitu, nervové poruchy, podrážděnost, poruchy spánku a deprese.
V současné době jsme zahlcováni informacemi o škodlivosti slunečního záření. Na jedné straně chybí západní vyspělé populaci sluneční paprsky, se kterým souvisí úzkost, deprese, hormonální disbalance atd. Na druhé straně je nám doporučováno používání opalovacích krémů, jako ochrana proti rakovině kůže. Ale pravda je někde uprostřed.
 
????Níže uvádíme pár informací k tvorbě vitamínu D:
✍️Za tvorbu vitamínu D je zodpovědné UV-B záření.
✍️Pár minut na slunci v létě po dobu, než je pokožka mírně narůžovělá, vyprodukuje 10.000 až 50.000 IU vitamínu D.Což je téměř 100x více než je doporučená denní dávka.
✍️Vitamín D syntetizovaný ze slunečních paprsků si tělo umí uchovat po delší dobu, než vitamín D získaný suplementací, nebo potravou.
Jak jsem již zmiňovali, vystavení se slunci pomáhá zvýšit hladium vitamínu D a také vyrovnat hormonální hladinu. Nezapomeňte ale, že při delším pobytu na slunci potřebujete bezpečný opalovací krém, který neobsahuje žádné chemikálie narušující endokrinní systém.
 
????CO JE DŮLEŽITÉ VĚDĚT O VAŠÍ POKOŽCE ... VÁŠ FOTOTYP.
Fototyp je dán intenzitou pigmentace - množstvím a rozvrstvením melaninu v kůži a je hodnocen podle toho, jak kůže reaguje na vystavení jarnímu či časně letnímu polednímu sluníčku. Obvykle platí, čím má člověk světlejší kůži, vlasy a oči, tím je číslo fototypu nižší a tím je méně odolný vůči slunečnímu záření. FOTOTYP dělíme do 4 typů.
 
????I.FOTOTYP
Velmi citlivá, bledá pleť, často posetá pihami, světlé oči a nazrzlé až zrzavé vlasy. 2 % obyvatelstva. Doporučejeme používání výrobků s SPF 50 určených pro citlivou pleť.
 
????II.FOTOTYP
Citlivou pleť, blonďaté až hnědé vlasy, oči barvy šedé, modré nebo zelené. 12 % populace. Doporučujeme SPF 20 až 25, u moře 30 až 40.
 
????III.FOTOTYP
Normání pleť, která na sluníčku jen někdy zrudne a hnědne dobře. Světlehnědá barva pleti, tmavě blonďaté až kaštanově hnědé vlasy a oči barvy hnědé nebo šedé. 78% populace. Doporučujeme SPF 10 až 15, u moře 20.
 
????IV.FOTOTYP
Hnědou až olivovou pleť, tmavě hnědé až černé vlasy. 8 % populace. Doporučujeme SPF 5, u moře 15 až 20.
 
????TAKÉ NEZAPOMEŇTE ..
 
✍️Pokud máte mateřská znaménka, je třeba je potírat krémem s vyšším faktorem než okolní kůži.
✍️Pokud se opalujete, nepoužívejte deodoranty a parfémy. Mohou podráždit pokožku a zůstávají po nich barevné skvrny
✍️Ověřte si, jak je opalovací prostředek vodě-odolný.
????POKUD JSTE RODIČ ...
V prvních měsících života je pokožka velmi citlivá a je prokázáno, že ochranná funkce pokožky není zcela vyvinutá až do 2 roku věku. Je to tím, že si nevytvořila všechen melanin, který ji do určité míry chrání.
✍️prvních 6 měsíců chraňte miminko před sluncem co nejvíce
✍️miminko starší 6 měsíců můžete začít mazat ochranným opalovacím krérm s obsahem minerálních filtrů.
✍️pořiďte sluneční brýle s UVA a UVB ochranou
✍️minimální ochranný faktor SPF 30
✍️dávejte přednost hypoalergenním výrobkům, které nedráždí pokožku
 
 
Vaše Pavlína.