Co nám škodí více UV nebo modré světlo?

 

UV – ultrafialové záření je elektromagnetické záření s vlnovou délkou kratší než viditelné světlo, proto je pro nás neviditelné, i když někteří živočichové jej vnímat dokáží.  Záření objevil německý fizik v roce 1801 Johann Wilhelm.

Přirozeným zdrojem je Slunce. Naštěstí pro život na Zemi se UV záření při dopadu na Zem rozptyluje v ionosféře, ozonosféře a v ostatních vrstvách atmosféry. Čím déle UV záření prochází atmosférou, tím menší je jeho působení na zemský povrch. Díky porušení ozónové vrstvy dochází ke zvýšené propustnosti záření a to má za následek vznik zdravotních rizik.

Tak to jen ve zkratce, co je UV.

 

A teď tedy k rozdělení:

 

Dlouhovlnné UVA

 

Kam dopadá: celý zemský povrch.

Kdy dopadá:  vyskytuje se v průběhu celého roku, a to i když je zataženo, prochází mraky a i sklem .

Kde působí: proniká do dermis (hlubší vsrtva kůže).

Prospěšnost: podporuje tvorbu vitamínu A a D. Příznivě působí na psychiku.

Co může způsobit: pigmentační poruchy, začervenání, svědění, ztráta elasticity pleti, její pevnosti a vznik vrásek.

 

Tento princip  záření používají solária.

 

 

Středněvlnné UVB

 

Kam dopadá: představuje 5% z celkového UV, které dopadá na Zemi. Zastavují ho mraky, sklo, oblečení a sluneční brýle.

Kdy dopadá:  vyskytuje se v průběhu celého roku, intenzivněji od dubna do října, mezi 10h až 16h.

Kde působí: proniká do epidermis (hlubší vsrtva kůže).

Co může způsobit: způsobuje akutní a chronické poškození kůže, stárnutí pleti, skvrny a ztrátu elasticity. Kromě kůže může mít největší dopad na zrak.

 

Tento typ záření je odpovědné za opálení, ale také za spálení sluncem.

 

 

Krátkovlnné UVC

 

Kam dopadá: je pohlcováno ozónovou vrstvou a na zemský povrch téměř nedopadá.

Jedná se o nejnebezpečnější typ UV záření, pro živé organismy je prokazatelně zhoubné.

 

 

 jak-chranit-plet-pred-modrym-svetlem

 

 

HEV Modré světlo

 

Tzv. modré světlo je přirozenou složkou denního světla. Denní světlo ho nejvíce obsahuje po rozednění, s blížícím se západem slunce jeho obsah klesá a převažuje červená složka.

 

O škodlivosti modrého záření z obrazovek a bílého osvětlení se hovoří zejména v souvislosti s nespavostí nebo ohrožení zraku. 

 

Proč tomu tak je? Přítomnost modré složky v umělém osvětlení, v době, kdy se normálně nevyskytuje, tedy večer a v noci, klamně signalizuje našemu tělu, že je den, čímž dochází k posunu nočních fyziologických funkcí. Jsme-li vystaveni modrému světlu ve večerních a nočních hodinách, dojde k posunutí tvorby melatoninu (neurohormon, který se účastní koordinace denních rytmů a spánku, ovlivňuje oběh krve, krevní tlak, metabolismus cukrů, tuků a bílkovin apod.)  anebo k jeho tvorbě nemusí vůbec nastat.

 

Dalšími zdroji je televize, monitory počítačů, displeje mobilních telefonů apod.

Pokud usínáte u televize stejně tak jako já, tak si negativně ovlivňujete kvalitu spánku. Díky tomu, že se nevyplaví melatonin, organismus nefunguje jako v noci.

 

Cituji:

 „Pro zajištění kvalitního spánku a dostatečné produkce potřebného hormonu melatoninu bychom se měli vyhnout působení modré složky světla v době, která má být určena spánku. Před spaním bychom tedy neměli používat mobil, tablet a podobná elektronická zařízení. Ani usínání u televize nepřináší spánek dobré kvality,“ doporučuje Hlavní hygienička ČR Eva Gottvaldová.

 

Málokdo ví, že modré světlo urychluje i stárnutí pleti. Podle některých odborníků dokonce více než UVA a UVB záření. Důvodem je, že proniká do hlubších vrstev pleti, než kam dosahuje UVA a UVB záření. Uvádí se, že dvě třetiny žen jako poslední věc před spaním kontrolují telefon, polovina z nás během dne bez pohledu na telefon nevydrží ani hodinu. Tím se toto záření stává jedním z nejintenzivnějších faktorů, které na naši pleť působí.

 

 

Jak se chránit? Používejte přípravky bohaté na vitamíny A, B,C a E.

 

 

Vaše Pavlína